Praktijkopleiding marktonderzoek les 05: Hoe organiseer jij jouw werk?

Het is natuurlijk per persoon nogal verschillend hoe je het liefst werkt. De een maakt lijstjes en houdt alles heel strak bij, de ander heeft zijn eigen georganiseerde chaos. Met dit hoofdstuk willen we je het belang duidelijk maken van structuur in je werk. En tevens wat tips & tricks meegeven waardoor je het overzicht kunt houden in de drukte.

Marktonderzoekstrajecten

Bij marktonderzoek werk je vaak aan meerdere projecten tegelijk met verschillende deadlines. Een goede planning is daarom van groot belang om overzicht te houden. Waar krijg je allemaal mee te maken als marktonderzoeker?

Mail structureren

De meeste communicatie verloopt doorgaans via de mail. Daarom een paar praktische tips voor het gebruik van de mail:

Uren schrijven

Uren schrijven hoort (helaas?) ook bij marktonderzoek. Waarom is dit noodzakelijk en hoe kan je dit het beste aanpakken?

Opdracht

Schat per onderdeel in hoeveel tijd je kwijt zult zijn aan elk onderdeel van het project. Ga hierbij uit van een ad-hoc (eenmalig) project met een standaard vragenlijst met 15 vragen. Let op: dit is een oefening en is vooral bedoeld om je na te laten denken over hoeveel tijd bepaalde zaken kosten. Kopieer de volgende onderdelen en voeg dan de verwachte tijden er aan toe en upload deze als PDF onderaan deze les.

  • Voorstel
  • Briefing
  • Planningen maken
  • Vragenlijst opstellen
  • Vragenlijst tegenlezen
  • Programmeren vragenlijst
  • Check online vragenlijst
  • Steekproef trekken
  • Start veldwerk
  • Soft launch check
  • Einde veldwerk
  • Kwaliteitscontrole
  • Data analyse
  • Check data analyse
  • Rapportage opstellen
  • Rapportage tegenlezen
  • Conclusies en aanbevelingen
  • Oplevering
Scroll naar boven