Praktijkopleiding marktonderzoek les 01: Inleiding in het Nederlandse marktonderzoekslandschap

Inzicht in de markt van marktonderzoeksbureaus

Het Nederlandse marktonderzoekslandschap: hoe ziet dat er eigenlijk uit? Hoeveel groot is deze markt, welke partijen zijn er en welke rollen kan je vervullen? In deze les gaan we ook in op het Data & Insights Network, de Nederlandse brancheorganisatie op het gebied van marketing intelligence. In de eerste video leer je welke bureaus er zijn, in welk soort bureaus we deze kunnen indelen en delen we omzetcijfers over de markt van marktonderzoek als geheel:

Het Data & Insights Network

Het Data & Insights Network behartigt de belangen van het vak en doet dat zowel namens de bureaus als namens bedrijven waar onderzoek en analytics een rol speelt. In onderstaande video leer je meer over wat het Data & Insights Network allemaal doet:

In voorgaande video zag je de winnaars van de Data & Insights Awards, met daarbij het beste marktonderzoeksbureau van het jaar 2023 (Unravel) en het beste bedrijf op data & analytics vlak van 2022: Koppert Cress. Wij delen hier 2 podcasts die wij met deze 2 partijen opnamen.

Unravel is actief op het gebied van neuromarketing. Ofwel hoe ons brein reageert op marketingboodschappen. Met hun geavanceerde techniek lopen zijn voor in de markt. En weten ze op basis van de vele studies die zij hebben gedaan, wat werkt en wat niet. Terwijl vele adverteerders nog altijd in oude valkuilen trappen, vertelt oprichter Tim Zuidgeest op inspirerende wijze hoe het écht werkt in ons brein:

Koppert Cress is een uniek bedrijf in Nederland. In hun kassen kweken ze eetbare planten, “cressen” genaamd. Je vindt deze vaak op luxere maaltijden om het gerecht net een beetje extra smaak mee te geven. En dit bedrijf versloeg vele gevestigde namen in de categorie “data & insights company of the year 2022”. Op basis van data voorspellen ze wat de toekomstige vraag naar hun product wordt. Optimaliseren ze groeiprocessen van hun product. En via beeldherkenning op Instagram weten ze welke restaurants hun producten gebruiken. Wat ze niet op andere wijze kunnen achterhalen omdat ze leveren aan tussenpartijen en niet direct aan restaurants. Beluister hun unieke verhaal via de link hieronder:

Bedrijfsonderzoeker versus bureauonderzoeker

In de laatste video bij deze les gaan we dieper in op de rol van marktonderzoek binnen bedrijven (ofwel “aan opdrachtgeverszijde”). En de verschillen tussen marktonderzoeksrollen bij bureaus en bij opdrachtgevers.

Scroll naar boven