Praktijkopleiding marktonderzoek les 04.3: introductie Behoefte- en innovatie onderzoek

Het derde “grote domein” is dat van behoefte- en innovatieonderzoek. In sommige gevallen maken trajecten binnen dit domein deel uit van grotere innovatietrajecten. Veel onderzoeksbureaus hebben zelfs een portfolio dat alle stappen binnen dat innovatieproces omvat. In de praktijk komt het niet vaak voor dat hun klanten al die stappen ook daadwerkelijk via het onderzoeksbureau doorlopen. Vaak voeren ze een deel van de stappen in eigen beheer uit of schakelen ze voor specifieke stappen gespecialiseerde bureaus in. Eerst een algemene introductie:

4.3.1 Trendanalyse

4.3.2 Kansen ontdekken: Uses & Attitudes (U&A) / segmentatie

4.3.3 Concept ontwikkeling / creatie

Wil je meer weten over design sprints / business design? Dan is onderstaande podcast met Markus Leineweber, oprichter en partner bij Perspective zeker de moeite waard om te beluisteren:

4.3.4 Concept testing

4.3.5 Conjunct

Hét toonaangevende bureau op het gebied van conjunct onderzoek is SKIM. Eind 2020 namen we een podcast op met de algemeen directeur Joris Huisman, waarin hij onder meer in gaat op het integreren van klantdata met bureaudata. En hoe artificial intelligence er voor zal zorgen dat modellen steeds vaker zelflerend zullen worden:

4.3.6 PR-onderzoek

Scroll naar top