Praktijkopleiding marktonderzoek les 03: Marktonderzoek in verschillende sectoren

Marktonderzoeksbureaus hebben vaak een sectorbenadering. Daarmee kunnen ze zich beter onderscheiden en focussen op de markten die zij primair willen aanspreken. Marktonderzoek doen voor verschillende sectoren vergt vaak een andere benadering. We gaan jullie meenemen door de belangrijkste eigenschappen en ontwikkelingen per sector.

Non-profit

FMCG

Financiƫle sector

Wil je meer weten over wat marktonderzoek binnen de financiƫle sector inhoudt? Luister dan naar de podcast die we hebben opgenomen met Christiaan Buitenhuis. Marktonderzoeker bij Interpolis en uitgeroepen tot bedrijfsonderzoeker van het jaar (2021). Hij vertelt over zijn visie op het vak en wat voor onderzoeken er zoal bij Interpolis worden uitgevoerd.

Media

Retail

Reizen / vrije tijd

Wil je meer weten over hoe marktonderzoek binnen de categorie reizen en vrije tijd wordt ingezet? Luister dan naar onderstaande podcast die wij opnamen met Hans Zijlstra, directeur Customer Insights bij AirFrance / KLM. Onder andere over de uitdagingen waar ze mee te maken hebben als luchtvaartmaatschappij in coronatijd.

Elektronica / digital

Wil je meer leren over hoe insights binnen de sector “electronica / digital” worden gebruikt? Luister dan naar onderstaande podcast met Jan Zwang, manager marketing insights bij VodafoneZiggo waarin hij onder meer ingaat op de toenemende rol van data en de integratie tussen bestaande data en “klassiek” marktonderzoek:

Healthcare

B2B (Business to business)

Opdracht:

Bedenk wat de 3 sectoren zijn waar jij het liefst voor zou willen werken en geef per sector aan waarom dat zo is.

Scroll naar top