How Brands Grow les 08: waarom je niet té specifiek moet targeten

Een belangrijke bevinding uit How Brands Grow die sterk afwijkt van de marketingprincipes uit de periode daarvoor is dat je als merk niet te specifiek moet targeten op doelgroepen. Waar eerdere marketinggoeroes (vooral Philip Kotler wordt geregeld aangehaald) adviseerden om eerst je niche te vinden en daar heel sterk op te richten, pleit Byron Sharp in How Brands Grow voor “sophisticated mass marketing”. Waarom is deze aanpak aan te bevelen? Dat ligt vooral aan het feit dat grote merken veel klanten hebben. Die zijn ook wel een beetje loyaler, maar het zijn er vooral veel (Double Jeopardy law).

Opdracht: geef voorbeeld van merk dat doelgroep succesvol verbreed heeft

Quorn, Goya Foods en Bever zijn goede voorbeelden van bedrijven die zich succesvol op een bredere groep zijn gaan richten. Geef een ander voorbeeld van een merk of bedrijf dat in zijn doelgroepsbenadering een switch heeft gemaakt en nu een bredere groep aanspreekt dan het daarvoor deed. Sla je opdracht op als PDF en upload deze hieronder:

Scroll naar boven