Een tweede voorwaarde om een goede ‘mental availability’ te creëren is distinctiveness. Niet te verwarren met differentiatie. Want als je als merk de focus op differentiatie legt is de kans groot is dat de consument van je merk vervreemd raakt. Door differentiatie kan een merk zich namelijk buiten de categorie plaatsen. Distinctiveness heeft geen betrekking op productonderscheid maar op de vraag of het merk in de categorie wordt opgemerkt.
In onderstaande video zie je 20 taglines. Welke herken jij? Noteer ze eerst zelf en bekijk dan de video voor de oplossingen.
Onderstaande video is geen eigen video maar wel een leuke test om na te gaan welke merken sterke jingles gebruiken. De antwoorden volgen direct na de fragmenten. Hoeveel heb jij er herkend? En welke vind jij het sterkst?
Ga op zoek naar sterke Distinctive Brand Assets (die niet in deze les aan bod zijn gekomen). Zoek een jingle (mag je omschrijven), kleur, lettertype, slogan, het goed inzetten van een celebrity / influencer, een goede advertentiestijl en een goed logo. Je mag assets van verschillende merken gebruiken. Licht kort toe waarom je voor deze assets hebt gekozen. Sla je input op als PDF en upload deze hieronder: