How Brands Grow les 05: Category Entry Points (CEP’s)

Category-entry points (CEP’s) zijn mentale associaties met een productcategorie. Elk merk kent eigen, redelijk unieke associaties, maar roept als het goed is ook associaties op met de categorie waartoe het merk behoort. Grote merken roepen meer CEP’s in de hoofden van consumenten op dan kleine merken. Grote merken worden dus in sterkere mate met hun categorie geassocieerd dan kleine merken.

Opdracht Category Entry Points

Bedenk voor 2 categorieën welke Category Entry Points relevant zijn en welke merken binnen de categorie hier een relatief sterke binding mee hebben. Let op: het betreft hier een oefening, dus je hoeft zelf geen onderzoek te doen. Het gaat erom dat je zelf de voorbeelden bedenkt en deze aan de merken koppelt. Sla je antwoorden op als PDF en upload deze in de portal.

Categorie 1:

  • Bier / pils

Merken:

  • Heineken
  • Amstel
  • Grolsch
  • Hertog Jan
  • Bavaria
  • Brand
  • Gulpener
  • Jupiler
  • Dommelsch

Categorie 2:

  • Webwinkels

Merken:

  • Bol.com
  • Wehkamp
  • Amazon
  • Coolblue
  • Zalando
  • Alibaba / AliExpress
  • FonQ
  • Picnic
  • About You
Scroll naar boven